Leerlingvolgsysteem als onderdeel van een goed zorgbeleid.
Leerlingvolgsysteem als onderdeel van een goed zorgbeleid
Vandaag de dag maakt elke basisschool in Vlaanderen actief werk van een goed
zorgbeleid voor zijn leerlingen. Zorg wordt daarbij op een heel brede manier
ingevuld: het gaat zowel om het creëren van een goed en gezond leefklimaat
waar kinderen zich 'thuis' in kunnen voelen, als om het creëren van een
uitdagende leeromgeving waar kinderen maximale kansen krijgen om te leren
en te ontdekken. Anderzijds heeft een goed zorgbeleid aandacht voor zowel
een brede basiszorg voor alle kinderen, als voor meer specifieke of gerichte
zorg voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben.
Het LVS-VCLB als vaste waarde
Het LVS-VCLB (leerlingvolgsysteem van de Vrije-CLB-Koepel vzw) is
ondertussen een vaste waarde in het Vlaamse onderwijslandschap. Naast
toetsen voor lezen, spellen en wiskunde bevat het LVS-VCLB ook zeer concrete
handreikingen voor de (taak)analyse en het handelen na het signaleren.
Dat maakt het LVS-VCLB uniek ten opzichte van andere leerlingvolgsystemen.
Het ondersteunt scholen bij de uitbouw van de brede basiszorg en de fase van
verhoogde zorg. Het helpt hen zowel voor de schoolinterne begeleiding, als
voor het overleg met het CLB op het moment dat de schoolinterne zorg niet meer
lijkt te voldoen. Kortom, het draagt bij tot het realiseren van onderwijs op
maat aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.
Binnen Rapport-Online zijn zowel de oude normeringen van het leerlingvolgsysteem, als
de nieuwe normeringen beschikbaar. Er kan tevens onderscheid gemaakt worden in de normeringen
tussen kinderen waarvan de thuistaal Nederlands is of niet-Nederlands.
bron: basisboek LVS VCLB
Evalueer op regelmatige tijdstippen
Een belangrijk instrument om het zorgbeleid vorm te geven, is een goed
leerlingvolgsysteem. In zo'n systeem worden alle kinderen op regelmatige
tijdstippen geëvalueerd in hun (leer)vorderingen en worden die vorderingen
vergeleken met de gemiddelde vordering van leerlingen op dat moment.
Door regelmatig te evalueren, worden leerlingen die minder goed presteren
sneller opgemerkt. Op basis van een goede analyse op taakniveau kan voor
die leerlingen gerichte remediëring volgen, zodat ze zo snel mogelijk
terug kunnen aansluiten bij de groep. Ook leerlingen die opvallend hoge
resultaten halen, kunnen via het LVS gemakkelijk opgespoord worden. Voor
hen kan aansluitend eveneens een aanpak op maat uitgewerkt worden.
Binnen Rapport-Online vind je de drie onderdelen terug van het leerlingvolgsysteem
van het VCLB: zowel wiskunde, lezen als spelling kunnen opgevolgd worden.
Met één druk op de knop komen de foutenanalyses uit het systeem en worden
er grafieken getoond.
Bekijk onze andere zorgmodules