De leerling in zijn geheel
Bij brede evaluatie kijkt men naar de leerling in zijn geheel: alle sterktes
en zwaktes, alle talenten en mogelijkheden worden bekeken vanuit
verschillende invalshoeken, op verschillende ogenblikken,
met verschillende evaluatie instrumenten en in verschillende situaties.
Rapport-Online biedt verschillende tools of evaluatie instrumenten om
eenvoudig breed te evalueren. Zowel voor de leerlingen van de kleuterschool
als voor de leerlingen van de lagere school. Je kan binnen de verschillende
modules gebruik maken van tekstuele toelichtingen, sterren, smileys en
duimhanden om leerlingen op een zachte manier te evalueren. Je moet dus
niet op alle toetsen of doelen punten geven.
Ontplooi talenten en competenties
Breed evalueren is geen taak van één enkele leerkracht, maar sluit aan
bij de visie van het hele schoolteam. Breed evalueren gebeurt idealiter
in samenwerking met zowel leerkrachten als leerlingen als ouders.
Breed evalueren geeft een zicht op hoe de talenten en competenties
van leerlingen verder ontplooid kunnen worden. Het stimuleert
bovendien het reflecterend vermogen van zowel leerkrachten als
leerlingen. Binnen Rapport-Online is er ruimte voorzien voor leerlingen
om aan zelfevaluatie te doen. Weliswaar niet digitaal, omdat leerlingen
anders in het systeem zouden moeten inloggen.
Breed evalueren met Rapport-Online
Om breed te evalueren kan je dus verschillende evaluatie-instrumenten inzetten:
brainstorm, toets, doelen, observatielijst, kindvolgsysteem,
leerlingvolgsysteem, gestandaardiseerde of gevalideerde proef zoals
het LVS van het VCLB en koala test, feedbackgesprek, middel voor
zelfevaluatie, presentatie, praktische proef, voorstelling, uitvoering …
Veel van deze zaken zijn vervat binnen Rapport-Online.
Ontdek de talenten van je leerlingen